قوانین حرکت پیاده‌ها در خیابان‌های هر شهر به نسبت فرهنگ ترافیکی آن تعیین می‌شود. قانونگذاران بیشتر نگران تصادف خودروها با یکدیگرند؛ اما زمانی که آمار تلفات عابران پیاده افزایش می‌یابد، قوانین و جریمه‌های تعیین‌شده برای آنها هم اهمیت پیدا می‌کند.

عابر پیاده  - خارجی

همشهری - محمد سرابی: در سال‌های اخیر استفاده از تلفن‌های همراه در کلانشهرها باعث شده که عابران پیاده بیشتر در خطر تصادف با خودروها و موتورسیکلت‌ها قرار گیرند. عابران به محض ورود به سواره‌رو در معرض برخورد با خودروهایی هستند که ممکن است تصادفات مرگبار ایجاد کنند. بعضی از قوانین خاص عابران پیاده در ۳کشور را مرور می‌کنیم.

چین

در چهارراه به یک سمت بروید

ورود پیاده‌ها به خیابان ممنوع!

امسال پلیس هنگ‌کنگ تصمیم گرفت یک پویش برای مقابله با عبور عابران پیاده از فضای خارج از خط‌کشی چهارراه‌ها اجرا کند. در این شهر هم مانند دیگر کلانشهرها، مسیرخط‌کشی ویژه عابر در تقاطع‌ها ایجاد شده است که عابران همزمان با سبز شدن چراغ می‌توانند از آن رد شوند ولی بعضی افراد به محض توقف دسته‌ای از خودروها وارد فضای چهارراه می‌شوند و در همه جهات حرکت می‌کنند در نتیجه وقتی چراغ سبز می‌شود خودروها باید مدتی صبر کنند تا تقاطع از عابر پیاده خالی شود. جریمه این کار ۲ هزار دلار هنگ‌کنگ است. برخی از عابران تصور می‌کنند با سبز شدن چراغ می‌توانند به صورت مورب از یک گوشه چهارراه به گوشه دیگر بروند و این کار منع قانونی ندارد. در مدت ۱۰ ماه از سال ۸۵ تصادف مرگبار در هنگ‌کنگ ثبت شد که در آن ۵۶ عابر پیاده جان خود را از دست دادند. ۲ هزار دلار جریمه برای کسانی که از نرده‌های کنار بلوارها بالا بروند هم صادر می‌شود و پلیس‌های لباس شخصی آن را صادر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

اسپانیا

خلاف جهت خودروها حرکت کنید

ورود پیاده‌ها به خیابان ممنوع!

بی‌اعتنایی عابران پیاده به قرمز بودن چراغ مخصوص عابر باعث شد که در شهر مادرید برای این اشخاص جریمه ۲۰۰ یورویی صادر شود. این جریمه در قوانین ترافیک عمومی کشور قرار داده‌شده است و اگرچه مشخص نیست که چند نفر برای چنین کاری جریمه خواهد شد اما اجرای آن کاملا قانونی است. در بخش دیگری از این قوانین آمده است که عابران پیاده باید در سمتی از خیابان حرکت کنند که مخالف جهت حرکت خودروها در همان سمت باشد به شکلی که نزدیک شدن خودروها را در مقابل خود ببینند نه در پشت سر. رعایت نکردن این قانون هم ۸۰ یورو جریمه دارد حتی اگر تصادفی رخ نداده باشد. پیاده روی در میانه راهی که متعلق به خودروها است و همینطور رد شدن از جایی که دید نامناسب برای راننده‌ها دارد هم ۸۰ یورو جریمه می‌شود. مصداق جریمه دیگر ۸۰ یورویی بند آوردن سواره‌رو به دلیل حرکت کند عابران پیاده در عرض آن است. مدیریت شهری مادرید تلاش دارد استانداردهای ترافیکی را با الگو گرفتن از دیگر شهرهای اروپا مانند برلین و پاریس طراحی کند.

بیشتر بخوانید: وسایل حمل‌ونقل عمومی ازجمله اتوبوس در کدام کشورهای جهان دیر می‌رسند؟ | در انتظار اتوبوس‌

استرالیا

فقط مراقب باشید

ورود پیاده‌ها به خیابان ممنوع!

در قوانین شهری استرالیا، عابر پیاده فقط کسی نیست که در پیاده‌رو قدم می‌زند. هر کسی که سوار دوچرخه باشد یا دوچرخه‌ای را در کنار خود حرکت می‌دهد یا از وسیله‌های چرخ‌دار دیگر مانند اسکیت استفاده می‌کند هم عابر پیاده محسوب می‌شود و شامل قوانین آن است. این قوانین با بعضی از کشورهای دیگر متفاوت است. مثلا در استرالیا می‌شود از عرض هر خیابانی عبور کرد به این شرط که با احتیاط لازم انجام شود و محل عبور از ۲۰ متر به خط‌کشی عابرپیاده نزدیک‌تر نباشد وگرنه باید از روی خط‌کشی رد شود و در غیراینصورت ۹۰ دلار استرالیا جریمه می‌شود. مسیر عبور هم باید کوتاه و به صورت عمود بر خیابان باشد. اگر کسی در نزدیکی خط عابر پیاده بود در صورت قرمز بودن چراغ نباید از معبر رد شود زیرا رانندگان در نزدیکی خط عابر بر اساس رنگ چراغ‌ها حرکت می‌کنند. از طرف دیگر وقتی در حاشیه هر معبر مسیر پیاده‌رو وجود داشته باشد، راه رفتن در خیابان ممنوع است.

بیشتر بخوانید: تاکسی‌ها در مدار قانون

کد خبر 875498
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha